wat als je nooit honger hebt
Soms hoor je wel eens dat iemand zegt dat hij nooit hoger heeft. Wat doe je dan?
Buikhonger geeft een ontevreden knagend gevoel in je buik, maar het kan zijn dat je niet (meer) gewend bent om dingen in je buik te voelen. Soms wordt je buik als het ware uitgeschakeld, om niks te hoeven voelen. Dan voel je geen buikhonger, maar ook geen boosheid, verdriet, opwinding, blijheid of angst.

Om je buikhonger weer te kunnen voelen moet je heel voorzichtig je buik weer inschakelen. Zoek naar momenten dat je rustig je hand op je buik kunt leggen en verplaats je aandacht naar je buik. Dit kan in het begin best een beetje wennen zijn om zo contact met je lichaam te maken, maar je hebt alle tijd en doe het rustig aan…

Intussen eet je op regelmatige tijdstippen, ongeveer 3 uur nadat je voor het laatst gegeten hebt. Vaak is dit een kwestie van aandacht! Men zit te werken, praten, te piekeren, te denken of bijvoorbeeld TV te kijken en je heb je aandacht helemaal niet bij je buik. Zolang je aandacht in je hoofd zit of ergens anders in de buitenwereld, zit je aandacht niet in je buik. Dit kan je oefenen door met meer aandacht voelen of je honger hebt of niet.

Want wachten met buikhonger heeft vervelende gevolgen: Je hebt honger, je lichaam heeft al herhaaldelijk om eten gevraagd, maar tot noch toe zonder resultaat. Eindelijk ga je eten, doordat je zo’n honger hebt eet je veel te snel en gulzig. Je proeft er bijna niets van! Resulaat:

Als je honger hebt, pak dan iets voedzaams. Ga eerst na hoe lang het geleden is dat je voor het laatst hebt gegeten. Gewoonlijk heb je een uur of 3 later weer honger. Iets voedzaams is geen koekje, en vaak is fruit niet voldoende. Een fruitstuk is uiteraard prima, maar pak er wat bij. Een beker yoghurt bijvoorbeeld of een boterham. Dan kan je er weer uren tegen!trying