stop met weinig eten
Hoe sneller je stofwisseling werkt, des te meer calorieën verbrandt je lichaam. 
Als je een snelle stofwisseling hebt, dan verbrandt je stofwisseling veel calorieën; heb je echter een trage stofwisseling, dan worden er veel minder calorieën verbrand. Het is dus belangrijk om een langzame stofwisseling te versnellen om optimaal af te vallen. Hier 5 tips om je stofwisseling te versnellen.

  1. Je moet voldoende eten om een trage stofwisseling te versnellen
    Je stofwisseling zal zich aanpassen aan  de hoeveelheid voedsel die je binnenkrijgt.
    Eet je erg weinig omdat je op dieet bent, dan krijg je dus vanzelf een langzame (trage) stofwisseling. Dit is oergenetisch bepaald, in tijde van een (honger)winter moest je kunnen teren op weinig om zo te kunnen overleven. De verbranding komt dus op een laag pitje te staan.
     
    Letten op wat je eet is uitstekend. Je mag echter nooit te weinig eten als je je stofwisseling wilt versnellen en een langzame stofwisseling wilt voorkomen.  Jezelf uithongeren middels een crashdieet is funest voor een snelle stofwisseling!. Je mag best veel eten, als je voeding maar gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd is.

  2. Verspreid “mini” maaltijden over de dag voor een snellere stofwisseling
    Een langzame stofwisseling kan worden voorkomen door gedurende de dag regelmatig iets te eten. Op die manier geef je je stofwisseling constant iets te doen en blijft de stofwisseling dus actief aan het werk. Verdeel de maaltijden regelmatig over de dag en eet telkens kleine porties. Als je gewend bent aan 6, 7 of 8 “mini” maaltijden, heb je een effectieve manier om een trage stofwisseling te versnellen. 

  3. Sla het ontbijt niet over als je een snelle stofwisseling wilt
    Net als de rest van je lichaam moet ook de stofwisseling ’s ochtends op gang komen. Sla daarom nooit het ontbijt over, want in dat geval wordt je stofwisseling niet wakker. Zelfs als je ’s ochtends  totaal geen trek hebt, is het raadzaam om iets te eten. Neem bij voorkeur iets met eiwitten of vezels om je stofwisseling een kickstart te geven.
    Door ‘s ochtends een gezond ontbijt te, geef je je stofwisseling een goede start van de dag, en dat is het halve werk om een trage stofwisseling te versnellen.

  4. Maak slimme voedselkeuzes om je trage stofwisseling te versnellen
    Hoe lang de stofwisseling bezig is met het verbranden van voedsel is geheel afhankelijk van de soort voeding die je eet. Zo heeft de stofwisseling weinig tijd nodig om eenvoudige koolhydraten zoals suikers uit snoep, koek, witbrood en witte pasta te verbranden. Kies je maaltijden dus slim uit. Aan te raden zijn o.a. volkoren producten (volkoren pasta, hele rijst, volkoren brood, hele ontbijtgranen e.a.), kipfilet, vis, noten, bonen en peulvruchten. Dit soort gezonde voedingsmiddelen versnelt namelijk een langzame stofwisseling. Uiteraard zijn verzadigde vetten en transvetten voor niemand gezond.
  5. Spieren houden je stofwisseling op gang, dus doe krachttraining
    Spieren houden de stofwisseling continu bezig omdat spieren continu energie nodig hebben, zelfs als je je spieren niet actief gebruikt. Logischerwijs geldt: hoe meer spieren je hebt, des te meer calorieën je spieren opeisen. Doe dus regelmatig aan krachttraining om spieren te kweken en op die manier je stofwisseling te versnellen & stimuleren. Als je veel spieren hebt, dan wordt je stofwisseling zelfs gestimuleerd als je op de bank tv ligt te kijken. Kortom: wil je een trage stofwisseling versnellen, train dan je spieren!
  6. Tot slot
    Als jij je trage stofwisseling wilt versnellen, moet je dus allereerst je spieren trainen. Je mag zeker niet te weinig eten, verdeel je calorie-inname over de dag en bovendien: Sla nooit je ontbijt over!     Daarbij is de balans tussen de voedingsstoffen erg belangrijk, samen met het eten van voldoende voedingsvezels

    .gezond